Actualment és la forma d’organització de l’aula que dóna els millors resultats en la millora de l’aprenentatge i la convivència. A través dels grups interactius, es multipliquen i diversifiquen les interaccions, a la vegada que augmenta el temps de treball efectiu. Es caracteritza per ser una organització inclusora de l’alumnat en la qual es disposa de l’ajuda de persones adultes a més del/la mestre/a responsable de l’aula. En els grups interactius s’aconsegueix desenvolupar, en una mateixa dinàmica, l’acceleració de l’aprenentatge per a tot l’alumnat en totes les matèries, els valors, les emocions i sentiments com l’amistat.

Com s’organitza?

A l’aula es realitzen agrupacions heterogènies (a nivell d’aprenentatge, gènere, cultura…) d’alumnes. En cada grup es realitza una activitat concreta i curta de temps mentre un adult (voluntari, familiar, altres mestres o professionals d’altres àmbits) dinamitza el grup assegurant que treballin l’activitat i que es doni l’aprenentatge entre iguals. En ser grups heterogenis, sempre hi ha nenes/es que acaben abans l’activitat; aleshores la persona que dinamitza el grup s’encarrega que ajudin als seus companys/es, mitjançant un diàleg i unes interaccions que acceleren l’aprenentatge de tot l’alumnat i no només del que va més endarrerit (o més avançat).

Habitualment (no és imprescindible), quan passa un temps prèviament determinat pel mestre (15 o 20 minuts) cada grup s’aixeca de la taula i s’asseu en una altra, canviant d’activitat i de persona dinamitzadora. D’aquesta manera, al final de la sessió, han pogut realitzar 4 o 5 activitats diferents sobre un tema en concret que s’estigui treballant en aquella sessió.

  • L’horari d’aquesta activitat l’estableix l’escola.
  • Els voluntaris d’aquesta activitat han de poder comprometre’s a venir, al menys, cada 15 dies.

Contactar: gi@lacanaleta.cat